All for Joomla The Word of Web Design

Allah’ın Elçisi Hz. Muhammed Vedâ Haccı’ında X

MİNÂ’YAGELİŞ

-Salât ve Selâm üzerine olsun- Peygamberimiz Hz. Muhammed, Müzdelife gecesi sabah namazını kıldırdıktan sonra (Müzdelife’de) Meşar-ı Haram adı verilen bölgeye geldi. Kıbleye döndü, Allah’ı yüceltip birledi, her şeye gücü yeten ortaksız Rabb olduğunu dile getirdi ve de duâ etti.

Ortalık iyice aydınlanıncaya kadar da duâya devam etti. Güneş doğmadan önce de, kendisini izleyip öğrendiklerini aktarması için Fazl b. Abbas’ı bineğinin arka kısmına oturtarak Müzdelife’den Minâ’ya doğru yola koyuldu.

Hz. Peygamberi izlercesine yürümek

Güneşin ilk ışıkları altında Minâ’ya inilirken, Sevgili Peygamberimizi ilk defa gören insanlar, onu birbirlerine göstererek, “işte mübarek yüzlü Peygamber” diye işaret ederler.[57] Cevaplarını öğrenmek amacıyla soru yönelmek için çevresine yaklaşırlar. Bu sırada bir kadın yaklaşır ve sorar:

-Babam bineği üzerinde duramayacak kadar pek yaşlı iken Hac farz kılındı. Ben onun yerine Hac yapabilir miyim? (Ya Resûlallah!)

Allah’ın Resûlü de ona şu cevabı verir:

-Evet, baban adına Hac yapabilirsin.[58]

Bu sırada soru yönelten kadınla Fazl arasında bakışmalar olur. Peygamberimiz de Fazl’ın yüzünü diğer bir yöne çevirir.[59]

BÜYÜKŞEYTANSEMBOLÜAKABECEMRESİ’NİTAŞLAMA

Akabe Cemresi’nde Telbiye bırakılır

Allâh’ın Resûlü (Kâbe’yi yıkmaya gelen ve beraberlerinde filler bulunan Ebrehe ordusunun hezimete uğratıldığı) Muhasser vadisine gelindiğinde devesini süratlendirir. Cemre-i Akabe’ye çıkan yolu izleyerek Minâ’ya iner.

Minâ, vahiy meleği Cibrîl’in yönlendirmesiyle Hz. Âdem’in Rabbinden Cennet’i istediği yerdir; Minâ Cennet istenilerek girilecek yerdir.

Ve… Minâ, Hz. Âdem ve Havva ile birlikte onlara düşman olarak sürgün edilen İblîs’in nesillenmek için mekân tuttuğu, yaşam ve yönetim merkezi edindiği, Âdem’e ve oğullarına düşmanlığa başladığı yerdir. Hz. Âdem’e saygı secdesine varmadığı için mahkûm edildiği taşlama cezasının her yıl hacılar tarafından uygulandığı yerdir.

Minâ’ya inen Peygamberimiz, baş Seytan İblîs’i sembolize eden Akabe Cemresi’ne gelir. Gelişiyle birlikte de Telbiye duâsına son verir.[60]

Taşlama yapacağı yerde Abdullah b. Abbas’ın bulup getirdiği çakıl taşı boyutlarındaki taşlarla Akabe Cemresi’ne yedi taş atar. Her bir atışta da tekbîr getirir.[61]

Bu arada büyüklerinden kaçınılarak benzeri küçük taşlar atılmasını emreder.

Aşırılıktan kaçının

Bu gibi dinde aşırılık niteliğini taşıyan işlemleri de şöylece emir buyurarak yasaklar:

-Dini görevlerinizi yaparken aşırılıklara düşmeyin. Zira sizden önceki (bazı) topluluklar aşırılıkları sebebiyle çöküntüye uğradı.[62]

Allah’ın Rasûlü bineği üzerinde taşlarını atarken yanında Bilal’le Üsâme vardı. Biri devesinin yularını tutuyor, diğeri de ihramının üst kısmıyla güneşin sıcaklığından kendisini koruyup gölgelendiriyordu.

Bu sırada kendisine yöneltilen cihadla ilgili bir soru üzerine şöyle buyurur:

Cihad’ın en fâzîletlisi zalim yönetici ve yönetimlere karşı gerçekleri haykırmaktır. [63]

Devam Edecek

Ali Rıza DEMİRCAN

[57] Ebu Davûd Menasik 9

[58] Buharî Hn.1513

[59] Tirmizî Hn.885

[60] Nesâî Menasik 5/276

[61] Müslim Hac 19

[62] Nesâi Menasik 5/268

[63] Müsned 5/251

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir