20 Şubat 2018 Salı
Gelişen Olaylara İslami Bakışın Adresi...
Farkımız yorumlarımızda...
 - Facebook  - Twitter  - Youtube
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin

“Mahalle”sinden kovulan entelektüel Şerif Mardin-II

Osmanlı’da Toplum, Siyaset ve Din

Osmanlı’da sınıfların bulunmadığını düşünen Mardin, Aydınlanma fikirlerinin topluma olduğu gibi sirayet ettiğini kabul etmez. Buna karşın, “fikirleri okuyan” insanların “teşkilatlanmasını”nın öneminin altını çizer.
“Mahalle”sinden kovulan entelektüel Şerif Mardin-II
Toplum ve inanç ilkelerini iyi tahlil eden Şerif Mardin’in (Ruşen Çakır’la yaptığı söyleşideki) sözleri, yeni metotları bulduğunu iddia eden “modernist” okuma yapanlar için bir takım ikazlar taşımaktadır:

“Belirli bir İslami tarih gelişimini anlamak için, hangi tarih olursa olsun, ümmet, içtihat, fıkıh kavramlarını muhakkak anlamak gerekir. Bizimkiler, biraz abartacağım, örneğin İslam’ı anlamak için Michel Foucault’nun kavramlarından yola çıkıyorlar. Olabilir ama zayıf sonuç verir. İçtihatın İslam düşüncesinde ne demek olduğunu bilmeden, farklı İslam düşünürlerinin içtihat hakkındaki görüşlerini hatırlamadan İslam tarihi yapmak mümkün değildir. Seyyid Kutub’un kullandığı “cahiliye” kavramının İslam tarihindeki karşılığını bilmeden adamı tamamen Foucault’cu bir görüşle incelemek tamamen yanlış olmayabilir, çünkü Foucault’da evrensel boyutlar var. Ama Kutup İslamî bir potadan çıkmıştır. Yani olanlardan memnunum ancak Türkiye’de ‘bakın Batı’nın en yeni düşünürlerini ben ne iyi biliyorum’ diyerek yola çıkıp da oradan birçok şeyleri anlamaya çalışanlar var. Bu bir gösterişten ibaret. Bunu bırakmak lazım. İslam’ı anlamak için bazı temel kavramlarını bilip yola çıkmak lazım.”

“Ben Kimim?”

Şerif Mardin, “ben kimim?” sorusunun cevabının hayatımızı kapsayan İslâm ve İslâm kültüründe olduğunu söyler. O, Türkiye’de İslâm’ın enerjisinin arttığının göstergesi olarak, Cumaya giden şahısların sayısına işaret eder. Mabetlerde yardım paralarının toplandığı, ‘yakın bir dostundan duyduğu’ ifade ederken, insanın aklına modern Türkiye’nin en önemli sosyologlardan olan bir entelektüelinin, bunu bizzat hiç tecrübe/müşahade edip etmediği sorusu gelir. Öte yandan toplanan paraların akıbeti konusunda sahtekârlık imasında bulunarak, cami cemaatini ve görevlilerini şaibe altında bırakmaktadır.

“İslâmlaşma”nın Verdiği Dayanılmaz Rahatsızlık

Şerif Mardin, televizyon ve medyadaki programların –eskiden olmayan- İslâmî ahlak dersi vermesinden rahatsızlığını gizlemiyor. Bununla da yetinmeyerek ciddi ve gayri ciddi İslâmî yayınların sayısının artışından endişe ediyor. “Çok çocuk yapın” tavsiyesini duymak, onu kaygılandırıyor. Muhafazakâr partilerin, teknolojisi sahiplenmesi ve kabullenmesini de şaşkınlıkla izlediğini belirtiyor. Medya araçlarının, muhafazakârlar tarafından kullanılmasındaki -eskiden var olan- kırmızı çizgilerin geçildiği ikazında bulunarak, eski günlerin özlemini duyuyor.


Yazının devamı için »»


Prof. Dr. Bayram Ali ÇETİNKAYA
http://www.mirathaber.com/mahallesinden-kovulan-entelektuel-serif-mardin-ii-14-1766h.html



Back To Top