Analiz

EBRU SANATI

İslâm bezeme sanatlarının hazırlanış tekniği itibariyle en süratli netice alınanı olan ebruculuğun menşei hakkında kesin bir hükme varmak mümkün değildir. VIII. asırdan itibaren Çin’de liu sha shien, XII. asırdan itibaren Japonya’da suminagashi adıyla benzer teknikler kullanılarak yapılan birtakım çalışmalar mevcuttur. Sonraki asırlarda Çağatay Türkçesi’nde ebre ismiyle Türkistan’da ortaya çıkmıştır. Türkistan’dan en geç XVI. asır başlarında İpek yolunu takiben İran’a geçişinde ebrî olarak adlandırılan bu sanatın gerçekten bulut kümelerine benzer şekiller taşıması, buluta nisbet ifade eden bu Farsça ismi doğrulamaktadır. Osmanlı ülkesinde de revaç bulan aynı isim, son yüzyılda Türkçe’de ebruya (ebrû) dönüşmüştür. Ebru kağıdının batıdaki ismi Türk Kağıdı veya Türk Mermer Kağıdıdır. Bizdeki ebru sanatkârları arasında söylene gelen rivayet de, ebruculuğun gerçekten Buhara da başladığı şeklindedir.

Bülbülyuvası ebrusu (Aziz Mahmud Hüdâyî Türbesi – Üsküdar/İstanbul)

Eskiden beri ebruculukta toprak boya denilen tabiattaki renkli kaya ve topraklardan elde edilen madeni boyalarla, nebati asıllı bazı suda erimez boyalar kullanılmıştır. Ebruculukta kullanılacak boyalar hiçbir suretle suda erimemeli ve yağ ihtiva etmemelidir. Çünkü bu yağ ebruyu bozar. Suda erimeyen boyaların ebruda kullanabilmesi için ince ezilmeleri ve en küçük zerrelerine kadar ayrılmaları gerekmektedir. Düzgün bir mermer üzerine ezilmek maksadıyla konulan bu boyalar, sulu vasatta dest-i seng ( el taşı) denilen hususi şekilli bir mermer ağırlık yardımıyla ve sabırla ağır ağır ezilirler. Boyaların incelme işi bittikten sonra, ana kap denilen kaplara her bir renk ayrı ayrı konur. Suda erimedikleri için boyalar zamanla dibe çökerler.

Sami Okyay’ın gelincik ebrusu (M. Uğur Derman koleksiyonu)

Üstüne boya serpilecek suya yapışkan bir koyuluk vermek için kitre zamkı kullanılır. Kitre Anadolu da yetişen Geven (Astragalus) çeşitlerinin gövdelerinden sızıp havada katılaşan, beyaz yahut krem renkli plaka veya şeritler halinde bulunan yapışma kaabiliyeti az bir zamk cinsidir; eczacılıkta, kozmetikte ve dokuma sanayiinde kullanma sahası geniştir.

Kitreli suyun üzerindeki boyaların çökmeden yayılması için, yüzeyde gerilim sağlayan safra asitleri ihtiva eden sığır ödü kullanılır. Bozulmasına engel olmak üzere öd suyu önceden kaynatılır ve bu şekilde saklanır.

Teknede yapılan nakışlar ancak bir tek kâğıda geçirilebilir. Bir defa yapılan ebrunun aynısı bir daha tekrarlanamaz, ancak benzeri yapılabilir. Bundan dolayı her ebru, asla kopya edilemeyecek bir sanat eseri vasfını taşır.

Tarihimizde bilinen meşhur ebrucular, Hatib Mehmet Efendi, Şeyh Sadık Efendi, Hezarfen Edhem Efendi ve Necmeddin Okyay’dır.

 

Mustafa Düzgünman’ın hercaî menekşe ebrusu (Muhittin Serin koleksiyonu)

 

 

 

Recent Posts

  • Gündem

Filistin Asıllı İsveçli Şarkıcı, Eurovision Yarı Finalinde Kefiyeyle Sahne Aldı

Filistin Asıllı İsveçli Şarkıcı, Eurovision Yarı Finalinde Kefiyeyle Sahne Aldı Eurovision Şarkı Yarışması'nın ilk yarı…

12 dakika ago
  • Gündem

Macklemore Filistin İçin Şarkı Yaptı Bizim Sanatçılarımız(!) Nerede?

Macklemore Filistin İçin Şarkısı Yaptı Bizim Sanatçılarımız(!) Nerede? Macklemore'dan Filistin İçin Destek Şarkısı: 'Hind's Hall'…

1 saat ago
  • Gündem

SONER YALÇIN’IN İSTEDİĞİ DİN DE ALLAH İLE UYUTAN ŞERİATSİZ İSLÂM DEĞİL Mİ ?

Soner Yalçın’ın (sonery@odatv.com) 07 Mayıs 2024 tarihli yazısını okuyunca bildiğim hikayeyi hatırladım: İki büyük kumarcıdan…

2 saat ago
  • Ekonomi

KAPİTALİST EKONOMİ ÇÖKMEK ÜZERE/ TBMM GÖREVE

Bizde üniversite ve hayata hakim olan ekonomistler kapitalizme şartlanmışlardır. Siz, siz olun onları dinlemeyin ve…

3 saat ago
  • Makale

DAHA İYİ BİR ANNE OLMAK İSTİYORSAK

Severek okuduğum bir köşe yazarı annelerin üzerine çok gidildiğinden bahsetmiş.21.yy annesinin çok yalnız olduğundan, sürekli…

4 saat ago