Kadınların Saçlarına “Kibrit Atmak”
Ansari “azınlık etnik topluluklara yönelik ırkçılık gibi beyaz toplumun katmanları arasında yayılmaya başlayan ve 1968’de Enoch Powell’ın Doğu Afrika’daki Güney Asyalıların ulaşmasına tepki olarak ‘Kan Nehri’ konuşmasında zirveye ulaşan göçmen-karşıtı düşüncelerin” nasıl olduğunu anlatıyor.
“Meskun oldukları alanlarda yoğunlaşan ve bir arada olan Güney Asya Müslüman toplulukları ırkçılığın tüm baskısının acısını çekti. İngiliz kural ve değerleriyle bütünleşmemekle suçlandılar.” diye ekliyor.
1950’lerde ve 60’larda İngiltere’deki Müslümanlar; Pakistanlı, Arap, Yemenli ve Somalililer gibi dinden ziyade büyük ölçüde etnik kökenleriyle tanımlanırlardı. Ansari onların istihdam, barınma ve eğitim konusunda öncelikle etnik kökenleri nedeniyle sistematik küçümsenme ve reddedilmeyi deneyimlediklerini açıklıyor.
Bu, “dazlak ‘p… dayağı’ fakat ve aynı zamanda camilere yönelik şiddetli saldırılara yol açtı. Sonraki senelerin değişen bağlamında ırkçılığın odağı değişti ve günümüzdeki İslamofobinin temellerinin o zamanlardan geldiği tartışılabilir.”
Müslüman bir içerik akışı servisi olan Alchemiya’nın kurucusu ve arşive katkıda bulunan 54 yaşındaki Navid Akhtar, 1970’lerin İngiltere’sinde büyüyen ırkçılıkla ilgili kendi deneyimlerini hatırlıyor.
“P… olarak anılmak ve hatta üzerine tükürülmek gibi şeyler, bir süre sonra adımınızı atıp yolunuzu buluyorsunuz.”
“İnsanların anneme tükürdüğünü tam anlamıyla hatırlayabiliyorum ve sadece kafa karışıklığı ve öfke duygularını hissetmenin yanı sıra her zaman bir rahatlama vardı. Çünkü aynı zamanda kadınların saçlarında yağ olduğunu bilen ve gerçekten onların kafalarına kibrit atan insanların varlığını duyuyorduk.”
Akhtar’ın anlatımı, her jenerasyon kendi yolunu çizmeye çalışırken ve kendinden önce gelenler için alternatif kimlikler oluştururken gerçekleşen jenerasyonlar arasındaki sohbetlere bir bakış açısı sunuyor.
Paddington’da doğan ve hayatının ilk birkaç yılını burada geçiren Akhtar, “Ailem [Keşmir’den] Pakistanlıydı, bu onların buraya [Birleşik Krallık’a] getirdikleri ana kimlikleriydi” diyor.
“Genellikle babama Kuzey Avrupa’da Pakistan mangolarını yetiştiremeyeceğini ve yapmayı denediği şeyin bu olduğunu söylerken buluyordum kendimi.”
Kaynak: https://www.aljazeera.com/features/2021/5/3/a-muslim-history-of-the-uk