islami haberdini haberortadoğu haberleriislam coğrafyası
DOLAR
32,4375
EURO
34,7411
ALTIN
2.439,70
BIST
9.915,62
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Az Bulutlu
18°C
İstanbul
18°C
Az Bulutlu
Cumartesi Az Bulutlu
16°C
Pazar Az Bulutlu
18°C
Pazartesi Hafif Yağmurlu
17°C
Salı Az Bulutlu
18°C

ENKAZ ALTINDAN YÜKSELİYOR

ENKAZ ALTINDAN YÜKSELİYOR
19 Nisan 2023 16:30
A+
A-

Beyrut’taki Sursock Müzesi 2020 Beyrut Limanı patlamasının ardından kapılarını açıyor.

DUBAİ: Üç yıldan kısa bir süre önce Beyrut’taki Nicolas İbrahim Sursock Müzesi, 4 Ağustos 2020’de Beyrut Limanı’nda birkaç bin ton amonyum nitratın patlamasıyla enkaza döndü. Erken 20. yüzyıldan kalma konağın bazı bölümleri tamamen yıkıldı, sanat eserleri hasar gördü ve 1960’larda Beyrut’un kültür sahnesinin merkezi olan Lübnan başkentinin en eski bağımsız kültür kurumu kapanmak zorunda kaldı.

Yaklaşık altı ay önce müzenin müdürlüğüne atanan Karina El-Helou Arab News’e yaptığı açıklamada, “Ülkenin karşı karşıya olduğu krize rağmen, müzeyi ve yeniden açılması için yapılan çalışmaları kutlamak önemli” dedi. Müzenin bir önceki müdürü Zeina Arida şu anda Doha’daki Arap Modern Sanat Müzesi Mathaf’ın başında bulunuyor.

El-Helou, “Yeniden açılışında sadece müzeyi değil, ülke ekonomik çöküşle karşı karşıya kalmaya devam ederken son birkaç yıldır müzede kalıp çalışan insanları da tebrik etmeli” diye ekledi.

Yeniden yapılanma sürecinde müze, sanat festivalleri ve sanatçı konuşmaları gibi bazı etkinliklere devam etti ancak sergi alanları patlamadan bu yana kapalıydı. Lübnan ülke çapında çeşitli krizlerle mücadele etmeye devam ederken müzenin yeniden açılması başlı başına bir başarıdır ve şehrin direncini ve yoğun zorluk anlarında bile -belki de özellikle- sanat ve kültürün gücüne olan inancını sembolize etmektedir.

El-Helou, müzenin restorasyonunun, ikonik vitrayları da dahil olmak üzere tüm pencerelerin değiştirilmesini; tüm kapıların, asansörlerin, asma tavanların ve tavan pencerelerinin onarılmasını; elektro-mekanik sistemin onarılmasını ve temizlenmesini ve müzenin tarihi zeminindeki geleneksel ahşap panellerin restorasyonunu içerdiğini açıkladı.

Müze, patlamadan bu yana toplam 2.376.751 dolar bağış topladı; Çatışma Bölgelerindeki Mirasın Korunması için Uluslararası İttifak ve Fransız Kültür Bakanlığı yarımşar milyon dolar, Agenzia Italiana Per la Cooperazione allo Sviluppo (AICS) ise UNESCO-Li Beirut ortaklığıyla 1 milyon dolar sağladı.

Patlamada zarar gören sadece bina da değildi. Aralarında Paul Guiragossian’ın “İsimsiz (Teselli)” adlı tablosu ile 1952 yılında ölen ve özel villasını müze olarak kullanılmak üzere şehre miras bırakan Lübnanlı sanat koleksiyoncusu Nicolas Sursock’un Kees Van Dongen tarafından yapılan portresinin de bulunduğu yaklaşık 50 sanat eseri de Paris’teki Centre Pompidou ekibi tarafından restore edildi.

Müze, beş sergiden oluşan iddialı bir programla yeniden açılacak:

1.) Je Suis Inculte! Salon d’Automne ve Ulusal Kanon: Sursock Müzesi’nin 1961’deki açılışından itibaren Beyrut’ta her yıl düzenlenen jürili Salon d’Automne’un mirasını yeniden gözden geçiriyor.

2.) Geçici Bir Kronoloji: Kırılmaların Ötesinde: Akram Zaatari, Aref El-Rayess, Jean Khalife ve Shaffic Abboud gibi önde gelen Lübnanlı sanatçıların eserleri aracılığıyla müze tarihinin üç dönemini ve yerel sosyo-politik olayları inceleyen bir sergi.

3.) Earthy Praxis: Lübnan’da toprak temellükü ve mülkiyeti üzerine düşünen çağdaş eserlerden oluşan bir grup sergidir.

4.) Ejecta: Zad Moultaka: Video enstalasyonu

5.) Beyrut Hatıraları: Fouad Debbas koleksiyonundan ve dünyanın kültürel miras kayıplarına yaratıcı çözümler sunmayı amaçlayan Paris merkezli teknoloji-etkinlik şirketi Iconem’den fotoğrafların yer aldığı bir sergidir.

Bu, geleceğinden ciddi şüpheler duyulan bir kurum için dikkate değer bir geri dönüş. Ve El-Helou’nun “Biz bir müzeden çok daha fazlasıyız.” Şeklinde vurguladığı üzere bunun önemi de oldukça büyüktür.  “Biz Beyrut’un hafızasını temsil ediyoruz. Lübnan’da durum hala çok zor ama şu anda müzede pozitif bir enerji var. Pek çok kişi ülkeyi terk etmişken, biz bir şehrin ve ülkenin hafızasını temsil ediyoruz.”

 

Kaynak: https://www.arabnews.com/node/2289466/lifestyle

Çeviren: Ayşe Betül Güven

ETİKETLER: Manşet
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.